நம் பள்ளிக் குழந்தைகளுக்காக, காத்திரமான ‘மாதிரி’ பரிசோதனைச் சாலைகள்: இந்திய அரசின் அழகான திட்டங்களில் ஒன்று
June 28, 2016
இது சென்ற பதிவின் (= இந்த நாட்டில் (இக்காலங்களில்) தொடர்ந்து நடக்கும் எவ்வளவோ நல்ல விஷயங்கள், பெரிதாகத் தம்பட்டம் அடிக்கப்படாமலேயேதான் இருக்கின்றன… 25/06/2016) தொடர்ச்சி…
சரி.
கடந்த ஓரிரு ஆண்டுகளில் இந்திய அரசு செய்ய முனைந்துள்ள பல அழகான மெனக்கிடல்களில் இந்த நிடி ஆயோக் (NITI Aayog – National Institution for Transforming India) எனப்படும், இந்தியாவை மாற்றிமேலெழும்ப வைக்க முனையும் திங்க்டேங்க் அமைப்பும் ஒன்றாகும்.
ஒருமாதிரி சர்வவல்லமை படைத்த இவ்வமைப்பின் ஸிஈஓ (தலைவர்) என் மதிப்புக்கும் மரியாதைக்கும் உரிய மூத்த ஐஏஎஸ் அதிகாரியும்,’Branding India – An Incredible Story’ என்றவொரு குறிப்பிடத்தக்க புத்தகத்தையும் எழுதியுள்ள அமிதப் காந்த் அவர்கள். இவரும் ‘அந்தக்கால’ ஜேஎன்யு-வில் படித்த ஆசாமிகளுள் ஒருவர். பண்பானவர். எடுத்த காரியத்தை முடிக்கும் தன்மை மிக்கவர். சும்மா கொடிபிடித்து கோஷ்டம் போடும், அல்லது அறிவுரைகளை அள்ளியள்ளி வழங்கும் ஆசாமியல்லர். இந்த நிடி-யினை முன்னெடுத்துச் செல்லும் மற்றவர்களில் – நான் மதிக்கும் பொருளாதாரவியலாளரான பேராசிரியர் பிபேக் தேவ்ராய் அவர்களும் இருக்கிறார். இவர்களைப் போன்றவர்களைக் கொண்ட, காத்திரமான, ஒருங்கிணைக்கப்பட்ட குழு இருப்பதே ஒரு பெரிய விஷயம். அதுவும், இது நம் பிரதமரின் நேரடி மேற்பார்வையில் இயங்குவது எனக்குத் திருப்தியளிக்கும் விஷயங்களில் ஒன்று.
-0-0-0-0-0-0-0-
நிடி ஆயோக் – முன்னெடுத்துள்ள பல முக்கியமான திட்டக்குவியங்களில் ஒன்று – அடல் இன்னவே ஷன் மிஷன் (Atal Innovation Mission – AIM) – நூதனமான புதுமுறைகளைக் கண்டடையும் ‘அடல்’ இயக்கம் – எய்ம். இந்த எய்ம்-ன் செயல் திட்டங்களில் ஒன்று அடல் (அடல் என்பதை ஒருமாதிரி – காத்திரமான, திடமான, நெடு நாள் நோக்குடைய என்றெல்லாம் புரிந்துகொள்ளலாம்; ஆயோக் என்பதை ஒருமாதிரி ‘கமிஷன்’ எனப் புரிந்துகொள்ளலாம்) டிங்கரிங் லேபரட்டரீஸ்.
பாரதத்தில் சுமார் 500 பள்ளிகளைத் தேர்ந்தெடுத்து – அவற்றுக்கு முதற்கட்டமாக பத்து லட்சம் ரூபாயும் (உபகரணங்களுக்காக) + அடுத்த ஐந்தாண்டுகளில் படிப்படியாக இன்னொரு பத்து லட்சரூபாயும் (செலவழியும் பொருட்களுக்காகவும், உபரிமேலாண்மைச் செலவுகளுக்காகவும்) கொடுப்பதாகத் திட்டம். இந்தத் திட்டம் மூலமாக – 3டி ப்ரின்டரில் இருந்து ஆரம்பித்து பல நூதன உபகரனங்களை, நம் பள்ளிக்குழந்தைகள் தம் வடிவமைப்புவேலைகளில் உபயோகிக்க முடியும். அதற்கான பயிற்சி முறைகளும், போட்டிகளை ஏற்படுத்தவும் சில உபதிட்டங்கள் இருக்கின்றன. இத்திட்டத்தில் பங்கேற்க வாய்ப்பு, அரசுப் பள்ளிக்கூடங்கள் (குறைந்த பட்சம் 25%) மட்டுமல்லாமல் தனியார் பள்ளிகளுக்கும் கிடைக்கும்…
மேலதிக விவரங்கள், எப்படி இதில் பங்குபெறுவது – எல்லாம் இங்கே. (ஆங்கிலத்தில்)
-0-0-0-0-0-0-0-
நான், ஓரளவுக்கு என் ஈடுபாடு இருக்கும் ஒரு தமிழகப் பள்ளி சார்பாக இதற்கு விண்ணப்பித்திருக்கிறேன். நான் தலையை நுழைத்திருக்கும் சில சத்தீஸ்கட், ராஜஸ்தான், மிஸோரம் பகுதிகளில் இருக்கும் அரசுப் பள்ளிகளுக்கும் இதனைப் பரிந்துரைத்திருக்கிறேன்.
என்னைப்போன்ற முனைப்புகள் இருக்கும் என் நண்பர்கள் சிலருக்கும் இதனைப் பரிந்துரைத்திருக்கிறேன். இதற்கு விண்ணப்பிப்பதற்குக் கடைசி நாள் ஒரு மாதம் தள்ளிவைக்கப்பட்டுள்ளது – 17 ஜூலை 2016. அதனால்தான் இந்தப் பதிவு. முதலில் 16 ஜூன் என்றெருந்தது.
வேண்டுவோர் தயைசெய்து விண்ணப்பிக்கவும் – தாங்கள், நல்ல பள்ளிக்கூடங்கள் எனக் கருதுபவைகளுக்கும் இதனைப் பரிந்துரைக்கவும்.
-0-0-0-0-0-0-
நிற்க. நானும் அரசுப்பள்ளிகள் மூலக் கல்வியில் ஈடுபாடுள்ள சில நண்பர்களும் இம்மாதிரி லேப் முயற்சிகளைச் சிலபல கிராமப்புறப் பள்ளிகளில் செய்துள்ளோம், சில படிப்பினைகளையும் பெற்றுள்ளோம்; ஆகவே, இந்த எய்ம் தொடர்பாக – நிடி ஆயோக் அதிகாரிகளுக்குச் சிலபல பரிந்துரைகளைச் செய்யலாம் என நினைத்துள்ளோம் – எனெனில் அவ்வமைப்புக்கும் இம்மாதிரிக் கருத்துகள் செல்வது முக்கியம்.
அடுத்த இரண்டு வாரங்களில் தில்லி சென்று அமிதப் காந்த் அவர்களைப் பார்த்து உரையாடலாம் எனத் திட்டமிட்டிருக்கிறோம்; பார்க்கலாம் எப்படி இவ்விஷயங்கள் விரிகின்றன என்று…
கீழே, இது தொடர்பாக என் நண்பர்களுடன் நான் விவாதிக்க/கலந்துரையாடவேண்டி, நான் தனிச்சுற்றுக்கு அனுப்பியுள்ள ஒரு குறிப்பினைக் கொடுத்திருக்கிறேன்; அதிலிருந்த சிலபல பெயர்கள், தேவையற்ற விஷயங்கள் போன்றவற்றை நீக்கியுமிருக்கிறேன். ஏனெனில் – பொதுவாகவே அனுமதியில்லாமல் பிறத்தியார் விவரங்களை நான் கொடுப்பதில்லை. நன்றி.
-0-0-0-0-0-0-
ATL ‘TinkerLab’ based possibilities via <அகற்றப்பட்டது>
some approaches / discussion pointers
Contents at a glance:
A: Key features of ATL – Atal Tinkering Labs
B: Other requirements/pointers
C: What are the long term issues that we see in this model
D: What are our ideas and what can we do in respect of C items
E: Questions
-0-0-0-0-0-0-
A: Key features of ATL – Atal Tinkering Labs
-
India Government, via its NITI Aayog (National Institute for Transforming India) programme ‘Atal Innovation Mission’ is planning to identify 500 schools and grant funds for the establishment of ATL – Atal Tinkering Labs.
-
ATL is a work space where young minds can give shape to their ideas through hands on do-it-yourself mode; and learn innovation skills; children will get a chance to work with tools and equipment to understand the concepts of STEM (Science, Technology, Engineering and Math).
-
ATL would contain educational and learning ‘do it yourself’ kits and equipment on – science, electronics, robotics, open source microcontroller boards, sensors and 3D printers and computers. Other desirable facilities include meeting rooms and video conferencing facility.
-
In order to foster inventiveness among students, ATL can conduct different activities ranging from regional and national level competitions, exhibitions, workshops on problem solving, designing and fabrication of products, lecture series etc. at periodic intervals.
-
AIM will provide grant-in-aid that includes a one-time establishment cost of Rs. 10 lakh and operational expenses of Rs. 10 lakh over a period of 5 years to each ATL. Fund commitment for the ATL programme is for a total of Rs. 100 Crores, Min 25% of the grant to go to Govt schools.
B: Other requirements/pointers:
-
Schools (with Grade VI – XII) managed by Government, local body or private trusts/society are eligible to set up ATL; minimum 400 students in the aforesaid grades; there are some basic academic conditions about % etc, attendance history of both teachers and students. Some MOU etc.
-
Min 1500sft of lab space++
-
Selection process: Each school will send a team of 3 children who will take part in an Innovation contest – and then selections of schools made based on the performance of the team.
-
There is a recommendatory list of tools.
C: What are the long term issues that we see in this model:
Of course, we can’t say all the following in ‘so many words’ – but we have to be clear about from where ‘we are coming’ and as to why we are recommending certain approaches.
In my opinion it is rather easy to start something with enthusiasm and good intentions – but it is difficult to sustain the initial momentum – unless we have a long term perspective hovering over us all the time – so that we cover all the bases.
-
The definition of ‘Tinkering’
-
The costs of setting up labs seem to be huge and may be more effective with a lesser cost/lab
-
No accent on continuous capability development to make use of the labs (in teachers as well as students)
-
Labs / extension projects like these have very good/noble intentions – but the ‘last mile’ problem is there. If some equipment does not work or if there are teething troubles, there is no structured way by which the (already harassed) teachers/school_staff can meaningfully address them.
-
There is no accent towards ‘Community Building’ – so that a community of ATLs can be a self sustaining, self reliant – and self healing models of excellence.
-
There is no move towards putting in place, positive feedback mechanisms (from the field to the policy making levels)
-
There doesn’t seem to be a method for harnessing the data that could be collected for onward research about the effectiveness of the approach/intervention.
D: What are our ideas and what can we do in respect of C items:
Here, we explore the synergies and the possible symbiotic relationships between <அகற்றப்பட்டது> and ATLs…
D1: Tinkering
-
The interpretation / scope of the term ‘Tinkering’ – In our opinion, there is a delimitation of the scope of the term, as the approach talks about the new and emerging technologies along the microcontroller related programming, rapid electronic prototyping – and pretty much nothing else. We feel that a whole lot of Tinkering, well away from electronics and kit-based robotics and gee-whiz.
-
Tinkering, in our opinion is a mindset, for instilling which, we need multipronged and sustained approaches. The word “tinker” says it all. Our learning comes from our observations. Observations alone are not enough to form any scientific conclusions. Through tinkering with a set-up, a child deduces from various results and verifies his or her own hypothesis. Basically, tinkering is a process of “if this doesn’t work, how about that?”
-
In <அகற்றப்பட்டது>, we believe in spreading the passion in learning and teaching in the context of Government run High Schools in India – via Science, Math and of course English. And, our vision it to be established as distributed / collaborating network of humming hubs for learning and teaching of the aforesaid realms, in an open, connection rich way – connection in terms of ideas, devices, learners and teachers. And, that the learning happens with sophisticated materials and equipment alongside materials and tools within the reach of a typical rural/disadvantaged child.
-
We suggest that ATLs incorporate things other than electronics/programming related ideas/crafts too – like scientific toy making, models via woodwork, metalwork and of course with electronics stuff.
-
We have engineers who have worked on similar ideas, operating from rural milieus. (examples: <அகற்றப்பட்டது>et al) and access to many such people whose experience can be harvested for the robust/multifacetted functioning of ATLs.
D2: Cost effectiveness:
-
The cost of setting up at Rs. 10 lakhs per lab seems to be huge. (also the equipment need some basic training and maintenance)
-
A comparatively cheaper set up of say Rs. 1 lakh can equally work wonders. And, make the whole operation very scalable. Instead of only 500 schools, may be 4000 – 5000 schools can be addressed.
-
Some of us – staff and associates of <அகற்றப்பட்டது>, have set up such labs and have made reasonable successes of them.
D3: Capability development:
-
We believe that education in Science should start young and the passion in Science in a student must be carefully nurtured but not dampened by the adults’ inability to explain the student’s enquiry on phenomena that occur around the him/her. We believe that the confidence of a teacher is contagious to the students.
-
Hence, we take the professional development of the teachers (=TPD – Teacher Professional Development) seriously so that both Teachers and Students have a sense of fulfilment at the end of the day.
-
We have processes put in place for TPD, and we suggest that something similar be adopted for the success of the ATLs.
-
The teachers / labstaff can/should be trained to deliver capable assistance to the students in a confident manner; this is important because the students who want to tinker around, cannot be ‘let loose’ with the equipment/materials; though the learning is by tinkering, there have to be tangible and intangible learning outcomes – and all of these need to be nurtured in the students.
D4: ‘Last Mile:’
-
There have to be mechanisms to deal with teething troubles – by a roving team of experts/assistants which would have to discharge a very important function for the success of the programme.
-
This team would liaise and work in tandem with the Lab teams at schools, and 1) solve the basic/teething troubles 2) connect the disperate labs to the experts 3) create communities of practice 4) collect data 5) bring some external perspectives 6) be on call.
-
At <அகற்றப்பட்டது> we are already setting in motion, a way to address these CRITICAL problems by having a dedicated team of trained FSPs (Field Support Professionals) and FTs (Field Technologists).
D5: Community building:
-
The ATLs based effort will be successful only when careful nurturing takes place, over the entire period of its ops – say 5 years.
-
We need to encourage the teachers/lab-staff/students to get into the mode of being proactive and build communities of practice (CoPs)– so that almost all tech / content / pedagogy / ownership issues can be solved by themselves.
-
Somehow, we need to deliver a ‘sense of ownership’ to the schools – this HAS to be decentralized so that the ATLs effort pays rich dividends, in the long run.
D6: Feedback systems:
-
We need to have mechanisms to seek feedback and to act upon them – so that the ‘heart beat’ of the ATLs can be monitored and addressed.
-
This important for course corrections, and for making the entire eco-system very robust.
-
<அகற்றப்பட்டது> has a mechanism in place to see that this happens – via FSPs, field visits by experience folks etc.
D7: Research:
-
In a big project like ATLs ecosystem – it is important that we have some research questions about the aspects of a) necessary b) sufficiency c) precision d) accuracy etc etc with respect to set-ups, outcomes, and unfolding scenes. These are important for policy making, via lessons learned.
-
We need to document all these aspects, by collecting relevant data, analyzing and publishing research papers so that we also continuously learn.
-
<அகற்றப்பட்டது> already has in place, these research angles.
E: Questions:
-
Meeting with NITI Aayog CEO?
-
We have the ground level experiences – how do we harness them?
-
Details level rehashing of the ATL ideas based on our takes and experiences?
-
Joint ops with ATLs in the districts under <அகற்றப்பட்டது>?
-
More brain/barn storming amongst us?
-
So – who does what etc?
-
…
-
…
References:
<இது ஒரு நீளமான ஜாபிதா; அகற்றப்பட்டது>
-0-0-0-0-0-0-
சரி. என்னவாகிறது பார்க்கலாம். எங்களுக்கு உங்கள் ஆசிர்வாதங்களை நல்கவும். நன்றி. :-)
June 28, 2016 at 20:43
இத்திட்டம் தொடர்பாக வந்த அமிதப் காந்த் + சுபாஷ் குந்தியா அவர்களுடைய கடிதங்களை இணைக்க மறந்துவிட்டேன் – அவை இங்கே: https://othisaivu.files.wordpress.com/2016/06/aim-1.pdf
June 29, 2016 at 14:08
Reblogged this on Saranabhi’s Blog and commented:
A great effort by Othisaivu Ramasami…
June 29, 2016 at 19:02
No, dear Saranabhi – it is a great & laudable effort by the *Government*. I am just an interested and concerned party – a slightly senile and deranged one at that.
I hope nobody would complain about the mushtakes and a few errors that have *advertently* crept in – in my rapid english typing style.
Thanks for putting up with this. Let us see how the future of this great nation unfolds! :-)
__r.
June 30, 2016 at 04:58
Hi, We at Makerdemy are helping schools in the application process. Interested schools can get in touch with us at ataltinkeringlabs.com
June 30, 2016 at 05:34
Hello Venkatesh,
I like electronics and have worked extensively with it – right up to this day, with arduino, raspberry pi.
But, I think your ‘service’ comes with a revenue model for you (which I am not against, per se) – but I am mostly interested in government schools supporting themselves, capacity building etc.
I also want the BASIC tinkering skills – not mere electronic kit/board based programming and soldering that any city-spoilt kid could do. (I am a capable programmer and a LISPer)
Your approach would work for private schools with access to funds – so good luck. I do not want to be part of ‘gaming the system.’
I think it is ethically WRONG to use the name of ataltinkeringlabs in your setup – though I understand your enthusiasm.
I did not want to carry this ‘advertisement’ – but then, what the heck!
June 30, 2016 at 05:00
A great & laudable effort by the Government: I hope we have enough schools and enthusiasts like our Blogger to make right and effective use of it.
June 30, 2016 at 09:56
Best wishes, Mr.Ramasami… hope ATL chooses to work closely with organizations like yours which have rich experience in this field.
July 3, 2016 at 23:02
[…] […]
July 4, 2016 at 14:40
thank you good information …….